Referenties

Fietsenwinkel van het jaar

In 2018 wordt voor de 21e keer door de ANWB de verkiezing gehouden tot fietsenwinkel van het jaar. Deelname aan de verkiezingen is gratis voor ondernemers, maar wat is de waarde van dat keurmerk voor u als consument? Keurmerken zijn vaak een onderdeel van een verdienmodel en lang niet altijd een indicator voor kwaliteit. In 2017 hebben we onderzoek gedaan naar de uitkomsten van het keurmerk "Fietsenwinkel van het jaar 2017". De uitkomsten waren onthutsend. Naar schatting werden meer dan 80% van alle deelnemende fietenwinkels ook winnaar in een rubriek. De cijfers waren buiten proporties hoog en het keurmerk lijkt met name bedoeld om promotie te maken en omzet te genereren. Wij zullen derhalve niet actief meedoen aan de verkiezing Fietsenwinkel van het jaar 2018.
 
Deelnemende bedrijven krijgen volop promotiemateriaal om het keurmerk bij klanten onder de aandacht te brengen bij klanten die hen waarderen.
 
De cijfers zijn te mooi om waar te zijn: Het laagste cijfer in de hele uitslaglijst van alle deelnemers is een 8.7. De cijfers lopen verder op tot 9.9. Dit gaat allemaal om gemiddelden. En een gewogen gemiddelde van alle cijfers bij elkaar van maarliefst 9.3. Een gemiddelde dus van 9.3 voor: klantvriendelijkheid; prijs-kwaliteitverhouding; assortiment; kennis van de medewerkers zou de conclusie kunnen zijn dat het de kwaliteit in de fietsbranche uitzonderlijk hoog is. 

 

 

 

Weet wat de fietser beweegt